Mat under träning

workoutNär man vill ha maximal utdelning av träningen är det extra viktigt att man tänker på det man äter för att man ska kunna ge kroppen maximalt med energi och även goda möjligheter att återhämta sig efter ett träningspass. I denna artikel kan du läsa om hur ska göra för att få ut det mesta av din träning genom att även kombinera den med en allsidig kost.

I samband med och innan du tränar är det viktigt att inte äta en allt för stor mängd mat som innehåller livsmedel samt näringsämnen som tar tid och är svåra för kroppen att bryta ned. Då sjunker ditt blodsocker och du kommer inte ha lika mycket tid över till träningen som du skulle ha i annat fall. Om du äter för nära inpå ett träningspass är dessutom en stor del av blodet samlat i buken vilket gör det svårt att få ut blodet till musklerna.

Under träningspass som är längre är 60 minuter rekommenderas det att du intar energi i form av en sportdryck för att fortsätta att hålla din energinivå på topp och få ut det mesta av din träning. Efter din träning är det protein och kolhydrater som gäller för återhämtningen.

Beroende på hur din träning ser ut är det viktigt att du äter på olika sätt. Om du är ute efter att bygga muskler ska du till exempel äta mer protein än annars och om du vill gå ned i vikt behöver du istället fokusera på att dra ned på fett och kolhydrater. Uteslut aldrig kolhydrater ur din kost då detta är ett av hjärnans viktigaste bränslen och du kommer inte att kunna fungera som du ska vare sig utan fett eller kolhydrater. Även din hjärna behöver en daglig dos av fett. Ät sunt så behåller du hälsan även i hög ålder.